Friday, November 13, 2020

Dagblog 13

“Wat is de smaak van water als je veel dorst hebt? Heeft die lekkere laving een naam? ” 

Bliss en Testbeeldhuid -spel met "landschap en schermen"

Dit was deze ochtendgedachte. Is het niet het beste dat er is?

Eens googlen (googleën? Laten we dat eerst googl- opzoeken. ((Het is googlen)), blijkbaar proeft het zo goed omdat je brein "blije hormonen" lost als je drinkt wanneer je dorst hebt. Gewoon een goed gevoel als beloning voor het doen waar je lichaam om vraagt. Hmm, klinkt haast zo juist dat het saai wordt. Ik wou dat het zo een mooie poëtische en geleerde term had zoals de termen van gisteren, of zo een mooi duits woord zonder een echt synoniem in een andere taal,eentje zoals "unheimlich". Wel, misschien komt er wel een nieuw woord voor, mijn dorst naar obscure neologismes kan ik laven bij https://www.dictionaryofobscuresorrows.com/ , om in te verdwalen. Dit zijn wel voornamelijk woorden met de omgekeerde sfeer, wel, nog steeds prachtig.
Ik heb wel een ander woord geleerd in mijn zoektocht naar de beschrijving van watersmaak: "inspipid", engels voor weinig tot geen smaak hebben van iets. En blijkbaar betekend het ook oninteressant. Vele beweren dat water smakenloos is. NEEN! Neen! Water heeft smaak! De verschillende bronnen, traanwater (ik bedoelde kraanwater, maar dat ook, I guess), zeewater... allemaal andere smaken. Zo is Bru niet lekker en zorgt het bovenal voor dorst. Ja echt, ik ben niet de enige die dat denkt. Misschien moet ik dat eens googlen.  Nope. 

Ik wil ook eens droomanalyse doen, dan moet ik mijn dromen beginnen op schrijven... Iets waar ik al lang aan denk, maar nu dat Camille het doet (heeel interessante dromen, goed idee, Camille ^^) Er zal wel een moment komen waarop ik zeg: ja, nu! Bij mij is een typisch motief enge lange wentelende trappen. Ook droom ik vaak dat ik onzichtbaar kan worden om van een situatie te ontsnappen, en als dat niet werkt, en ik moet rennen, dan ga ik op mijn gezicht...  

Wat ik me opkwam in de les kunst en ontwerp van Frank was dat op zelfde momenten in de wereld iets tegelijk uitgevonden of ontdekt bv. Fotografie, abstracte kunst en waarschijnlijk nog talloze voorbeelden, vaak zelfs terwijl ze totaal geen weet hebben van elkaar. Die energie moet toch in de lucht hangen, het is iets typisch voor de kunst, maar gebeurd ook erbuiten gebeurd het. Daar bestaat dan weer wel een naam voor (en een wikipedia pagina) "multiple discovery" of "simultaneous invention", "multiple" verkort wat dan tegenover een "singleton" -een unieke ontdekking door 1 partij staat. Dit geldt voor ontdekkingen en uitvindingen. Calculus, evolutie theorie, zuurstof alsook de kruisboog en magnetisme. Zoals in wetenschap twee wetenschappers dezelfde ideeën beschrijven op hetzelfde moment, schrijven schrijvers vaak romans met dezelfde ideeën op hetzelfde moment, etc. Dit moet toch betekenen dat er op een manier in ons iets zit of tot ons komt aan de hand van een systeem? Iets bovenzintuigelijks? Wie weet...  

Nog wat gedachten die ik had vandaag:

Waarom is blauw de standaard inkt kleur voor pennen? En waarom zijn verkeersborden en belangrijke logos wit op blauw? Wat is die relatie tussen die twee kleuren?
((Wat rimisch getik op een toeptsenbord later)) Doorheen de geschiedenis was blauwe en zwarte inkt makkelijk te verkrijgen, de psychologie achter kleur zou ook een rol spelen. Blauw kalmerend, is productief, zorgt voor focus, er is een interessant artikeltje over de invloed van kleur: https://bookriot.com/look-at-ink/, best vermakelijk, maar ook opvallend oppervlakkig.Vooral productie-redenen blijkbaar. En het blauw met witte bord: een simpel gebodsbord. Weer zo'n saaie antwoorden. Maar erger: iets dat ik al weet.

Maybe it's just curiocity, maybe it's apophenia.

Wist je dat er een antoniem bestaat voor paranoïde? Het heet pronoia! Dit niet zo maar goedgelovigheid, er is echt een samenzwering van mensen, de wereld om je goed te doen! 

Er bestaan fobieën voor alledaagse dingen als nummers en individuele getallen. Dan ook voor woorden, specifieke woorden? Letters, kleuren, geometrische figuren? Geuren, smaken, geluiden?

Logofobie! (We keren weer naar phobia.wiki.org - niet de meest vertrouwbare site, maar ik kan het niet laten, hij is zo leuk.)  De angst van woorden, voornamelijk afkomstig van de stress van het aanleren van nieuwe woorden, het staat er niet bij, maar ik ga er van uit dat dit wel eens mensen met dyslexie of misspellers zoals mij veel overkomt (het zal je al wel opgevallen zijn dat ik op vlak van spelling, de dt-regel echt geen gevoel voor taal heb... Wat ik wel weet is heel specifieke dingen als hoe je na "..." een hoofletter zet bij een nieuwe zin, maar een gewone letter als de zin verder gaat, klinkt logisch maar ik heb het toch even moeten opzoeken.) Een tak hiervan is onomatofobie, de angst van bepaalde namen of woorden, vaak veroorzaakt door een trauma dat met de term in relatie staat. Zoals bijvoorbeeld "vuur"; Ik kan me ook inbeelden dat als een erg sterke, panische fobie hebt (level 1) dat je het horen van het woord dat je angst beschrijft ook al eng is. Zo zal bij Sil het horen van "bloed" hem al wit doen wetrekken. (See what I did there) Of misschien is Chads chrono-wat was het? Ja, chronofobie en oudenofobie ook verbonden met een onomatofobie voor het woord "nul" of de woorden die voor de cijfers staan bij het alftellen, etc. Dan hebben we ook nog kakologofobie, angst van vloekwoorden, dit klinkt grappig en ironisch, in het nederlands want, ja, "kak" staat er letterlijk in. Maar zo een lachertje lijkt het niet te zijn, zo blijkt dat wie it heeft hier erg onder kan leiden. (zie het artikeltje: https://phobia.wikia.org/wiki/Kakologophobia) En als we hier naar beneden scrollen krijgen we nog een nieuw antwoord, namelijk angsten van specifieke woorden, specifiek: specifieke vloekwoorden zoals skatafobia, de angst van "shit" en dus de kakologofobie voor het engelse woord voor "kak". En ja, het woord is gecensureerd in het artikel, dit is serieus. Wel dat dacht ik, het is de enige site waar ik iets terugvind over de specifieke angst, hoe legit al deze fobieën zijn, weet ik niet exact. Het staat niet op de wikipedialijst: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_phobias , of een andere lijst of encyclopodie. Misschien moet ik (gasp) een boek zoeken over fobieën! Dan is er ook nog wie we andertussen al kennen: hippopotomonstrosesquippedaliofobie. Deze ironische fobie is echt echt ironisch. Is er dan ook angst voor korte worden? Vind ik niet. Of met een bepaalde letters. Hoofdafobie. zo is er voor de letter "x" xinoafobie, ja, met een x... Nee hoor, dat is niet echt. Denk eens na (ik heb het tegen de goedgelovige Byron), het is altijd goed om te dubbel checken wat je vind op een site waar eender wie op kan posten en letterlijk. Angsten van al die vele getallen? Wie heeft daar nu serieuze tijd voor. -- Kleuren? Chromofobie, maar dit slaagt meer op een natuurlijke avertie van iets als het een bepaalde "afschrikkende kleur heeft, ook bij dieren. Van bepaalde kleuren kan ook! zo is er erythrofobie voor de angst van kleur, wikipedia zegt dat dit vaak met bloedfobie wordt geassocieerd, als Sil dit ook nog heeft, wordt dit lastig... Omdat het enige kleurpallet waarin zijn goede vriend Chad voor de dag komt zwart-rood is. Lastig, maar ook interessant? Hmmm... Zo zie je maar dat je "nutteloze zoeken" voor interessante uitkomsten zorgt. Wat nog, geometrische figuren, kan dat een angst van cirkels of vzn vierkanten of paralellopipidums? Trypofobie wat vooral angst is voor gaten (zo allemaal naast elkaar, yikes) maar ook op "vormen" slaat, voornamelijk natuurlijke vormen of patronen: honingraten, hout, ... zowat de ervaring als je een vlieg of een mijt helemaal uitvertoot ziet... Ja dat... Geuren...-Ben je het al beu?- Geuren, het wordt terug interessant, ik zweer het: Osmofobie, we zitten weer op verywellmind.com, wordt vaak geassocieerd met migraine! Deze had ik zelf ook al moeten bedenken. Ik krijg zelf namelijk migraine van geur, maar volgens mij heeft dat an met de chemische samenstelling te maken: parfums en aroma's zijn vaak de boosdoener. En ook osmofobie is weer trauma gebonden, herinneringen en geur. Smaak. Nu komt in me op, hoe heeft het als je niet kan ruiken of proeven, als in een handicap. Of zelfs... voelen? Niet zien is blind, niet horen is doof, niet praten is stom. misschien zou praten ook als zintuig moeten beschouwd worden, is dat niet mogisch? Anosmie, het volledig hiet of tijdelijk geen reukzin hebben, kan ook toegepast worden op bepaale geuren! interessant, hoe kan dit? Hoe deel je geuren op? is dat dan chemisch bepaald, kan haast niet anders. Natuurlijk heeft deze wiki-pagina het ook over covid, het is niet uitzonderllijk dat mensen met corona lange tijd niets ruiken. Je kan het ook krijgen van te roken! Interessant! Weer eens iets gek dat ik zou kunnen toepassen op een personage: Zion, een vampier met haarscherpe zintuigen, maar ook een serieuwe roker en brug en alcohol gebruiker, zou het niet interessant zijn dat hij zijn ruikzin kwijt is? Een geheimpje, met toch best een grote impakt en dan ik ineens al mijn gezever over geur toepassen! Wacht! Ja! Hij heeft ook geheugenverlies: door trauma herinnerd hij zich niets van zijn jeugd. En geur en geheugen, dit is interessant... Als ik dit wil toepassen moet ik wel heel goed nakijken wat ik al alemaal over hem heb geschreven en hoe ik deze info op een snuggere manier toepas. Smaak. Dit word gelinkt met geur, basically siblings of bbf's ze gaan hand in hand. Ik vind geen mooie term, enkel "impared taste" zelfde oordzaken weer hersensziektes, ouderdom, roken. Minder smaak en geen geur, een doffe wereld voor Zion. Afgestompt, dat is hij wel: op vlak van emotie, misschien daarom dat hij zo veel lechte dingen doet, maar in intelligente zin is hij dan weer heelscherp. De maan voor zijn zon, Jason die dan weer niet the brightest bulp is op vlak van wijsheid en slimheid, maar dan weer wel erg emotieoneel, en voor hij vampier was veel ervaring heeft met migraine door geur. It's coming together guys, dit gebeurt gewoon dat dat samen past. 

(--en toen was het internet weg--)

smaak: geumafobia en geluid, dat weet ik uit mijn hoofd: sonofobia. Is er een angst voor geen angst hebben? Neen, dat is net iets te raar. 

Geur zorgt geruststelling: kaarsen en andere aromas, bij andere mensen zorgt voor aantrekking of afstoting (basic biology), we hebben als mens de natuurlijke reflectie om aan dingen te ruilen, zo kunnen we eigenschappen ervan inschatten, bv. of eten slecht is etc. Kortweg, het is een heel intuïtief zintuig  dus die stap naar 6de zintuig lijkt me best logisch, ik sta er nog steeds achter! 

Interessant hoe geur vaak onderschat wordt in belang, maar het heel toegankelijk associaties kan maken met de andere zintuigen, en tegelijkertijd zo weinig vat op. 

Is het bewustzijn een zintuig? Het onderbewuste en onbewuste dan ook? Is dit te vergelijken met onderdelen van  1 zintuig zoals bij zicht de verschillende kleuren, licht en donker, diepte zicht bestaat of bij geluid hoge en lage, luide en zachte, melodie en cacafonie bestaan (en evenwicht) , of de verschillende smaken: of de geuren? Hmmm geuren hoe geur categoriseerbaar? En gevoel hoe moet je dat opdelen? (Research deze zintuigen eens op Wikipedia) Mysterie. Is een “6de zintuig de verschillende bewustzijns plus een aanvoelen, het opvangen van wat in de ether hangt, en genetische info (letterlijk materieel als generationeel trauma, of ervaring)
Wat ook raar is, omdat je juist zou kunnen zeggen dat onze zintuigelijke buitenbeentjes smaak en geur juist het meest materieel zijn: als je ruikt of eet neem je letterlijk fysieke stoffen op. Daarmee dat smell-o-vision niet meteen voor morgen is. Gek, je zou geur juist uiters empirisch kunnen noemen, maar tegelijkertijd ook van hoogst transcendente aard. Ruik jij in dromen of visies? Als je slaapt zou blijkbaar je leukorgaan uitgeschakeld zijn dus het antwoord luidt waarschijnlijk neen: dit is voornamelijk onze boezemvrienden zicht en gehoor en derde wiel gevoel mag er ook wel bij als je nog eens een pijnlijke dood sterf in je slaap (daarmee bedoel ik in je droom voor de duidelijkheid- doet me denken, "hij is vredig heengegaan in zijn slaap" klopt dit altijd? Misschien deed het wel pijn, in zijn hoofd.) Maar dus, geur, empirisch, maar ook niet echt te vatten, transcendent maar enkel bij een empische ervaring. Hmm. 

Ik zeg dit zo allemaal zonder research, wie weet wat voor info hier over bestaat. Ik zou dit moeten opzoeken, omdat het me boeit, maar durf het ook niet echt. want Hoe begin ik dit te onderzoeken? Gaat het mijn idee kapot maken? -- Of ga ik voor paal staan en het over iets hebben dat ironisch uitgevonden is en op een fanpage... De schade valt mee, heb wat aanpassingen aangebacht op blog 9 (ironisch genoeg een nummer gevreest in japan, hmm) Een goede les om wat beter op te zoeken, maar ook fouten maken is oke en normaal, ik steek al zo veel tijd in deze blog en hij is voornamelijk bedoeld om mijn gedachtenflow te noteren dus alles onderzoeken is wat moeilijk... Wel, ik zal er rekening mee houden.

Oke stop even. Ik ben mezelf ook even beu. Wat pist op mezelf verveeld, ik straf mezelf als ik fouten maak, maar ik verbeter ze als ik kan... Het is echt niet gezond... Misschien moet ik het daar toch nog eens over hebben, sorry voor de tease, dat had ik ookal eerder gedaan, het gaat gewoon even te moeilijk om over dat moeilijk gaan te spreken. Ik zeg dat de blog mij klaarheid geeft, maar ik word er toch ook at gek van... Of is het dat opblijven tot 3 om te schrijven... Ik ben weer veel te veel aan het doen... stress pijnen en acne, morgen slapen en wat meer voor jezelf zorgen: eindelijk je haren wassen. 

zijn getallen met vele nullen dan ook eng? 

                                           

~Dit is een tweede deel van de blog, zie het maar als 2 dagen in één (want dat is het ook)~

Het beste dat er is? Dat was volgens mijn medestudenten van Beeldproject  roken tijdens de les. 


Om terug te komen op het begin: over onbewuste en duitse woordjes gesproken 

Ik had vandaag -allez gisteren nu- mijn eerste sessie van mijn beeldproject met Felix over kunst en taal. Het ging over Dada of Dadaïsme. Kunststroming als reactie op WO1, waar logica, rede, esthetisme en  modern capitalistische opzij werd geschoven, of beter: De hele idee van kunst werd aan flarden werd gescheurd. Felix gaf een mooie inleding over Kurt Schwitters werk. 
En dan kwamen de vragen en de discussie. En mijn vraag was: Moet het (kunst) over iets gaan? naar iets refereren? Maar die stelde ik niet, ik dacht verder op mezelf. Betekenis wat is dat, waar zit de betekenis van iets? Ik horde opmerkingen over de inhoudloosheid, absurditeit van het werk. Zit er wel iets in?  Toen merke felix iets interessants op: Als het echt zo'n "leeg werk" was, waarom waren de Nazi's er zo bang van? Uitstekende vraag. 
Met de krantesnippercollages en klankgedichten in mijn achterhoofd: Ik vroeg hem waar zit de kracht van een werk, in de betekenis ervan of de zintuigelijke ervaring? Is Dada niet meer dat laatste? Felix vroeg: wat denk jij. Ik zei hij. Hij knikte. Affirmerent maar toch op een manier die je doet twijfelen.  Dan komt het wel verwachte; allebei 'ja, tuurlijk) "Kunst is zintuigelijk én intellectueel, je moet deze twee treinen op emkaar laten botsen 

kunst overstijgd taal? Zijn beelden de woorden voor zij die niet kunnen spreken?

Nog wat goede raad van Felix: De meest uitdagende beweging voor een kunstenaar is een zelfbewustzijn ontwikkelen het is een zelfvertouwen, moed dat je moet laten ontstaan. Een "weten waarom" is een bewustzijn dat je onbewust aanvoelen. "Dan kunnen ze je niet pakken." Hiermee bedoeld hij dat alle vragen die je krijgt waarmee ze onder je huid willen kruipen je dan niet kunnen schelen. 

Het grote les van deze stroming: Dada-kunstenaars bezaten een soort concentratie, doorwerken, scherpheid ontdekken en een onaantastbare, radicale gedachte en puurheid ontwikkelenen.  Er is geen twijfel, een soort "oer-element" of -ervaring. Een  radicaal begin. Het "klopt gewoon". 

Toeval en keuze gaan hand in hand. Wat we maken is om rede van alles dat al gemaakt is. Het gaat door bewust en onbewust (!! onbewust opvangen). Maar zei je niet net begin? Ja. Ik zeg ook maar wat ik opgepikt heb in de les, we zullen nog wel ontdekken wat hij bedoeld. 
We kregen de opdracht om een soort dadaïstisch werk te maken met twee, een soort gesprek. Wat we precies gaan doen zullen ik en Mira wel zien. " De last van het te plannen of door te denken is er al niet", danku Felix.

Ik ben momenteel aan het kijken naar Aggretsuko, schattig programma, ik wil ook zo leren zingen. Heb ik dat al gezegd? Zingen en ook grunten, dat lijkt me zo cool :,,)) Ik heb het helemaal uitgekeken... Als ik een metalband start heet ze chaos' orde, tweetalige oxymorons let's goo

Sorry voor het overslaan van een dag (bij het posten), mijn internet viel snachts plots weg. Jammer want ik zat net in mijn flow. Ik hou me heel graag bezig met de blog, een fijn dagelijks ritueel. Er kruipt wel heel veel tijd in. (moet zien dat ik er niet knettergek van wordt)  Lange avonden, maar dat is fijn. (nu tis het toch wel even te) Dat heeft iets, die serene nacht. (niet als je zweet van de stress om te moeten slapen)) KON IK MAAR OP EEN ACTIEVE ACEPTABEL AGGRESSIEVE MANIER DIT UITDRUKKEN WRAAAAAAAAAAAAA

Ook ik heb de app van de slimste mens gedownload hehehe

1: goeie feedback van Koba, da mag 
2: muziek, zelfontdekking
3: blog? blog.

health (!! zorg voor uzelf en lieg ni tegen uzelf schotelvot) & gn xxx



No comments:

Post a Comment

The incoherent ramblings of a vampire - A Fictional diary entry for Anthropology of art

  The incoherent ramblings of a vampire   v   Today, 2021-2022, the things I’ve learnt in Lifetime 14   I am looking I am looking f...