Saturday, November 14, 2020

Dagblog 14

Het gevoel van gisteren

Hopelijk ben je in een musicale bui.

Ik heb gisteren wat aanpassingen aangebracht op blog 9 en bij het opnieuw opzoeken van de fobieën stootte ik bij de term "oudenophobia" op een pagina van Genius, een site die lyrics en uitleg bij liedjes voorziet. Het was de tekst bij een lied met de dezelfde naam als de vrees. Als je wilt, neem een paar minuutjes om er naar te luisteren, zet het volume niet te hoog -en ik hoop dat je spotify hebt:

https://open.spotify.com/track/2J0BtzwPO4AUnVKRU9Fzux?si=O-oW8DtTTcuGl7OFKlj4kg

geen spotify? geen probleem (ik raad het wel aan) na even zoeken vond ik het op yt:

https://youtu.be/72w3BBlOo7M


De outro lyrics hadden wel iets interessants

[Outro]
As he creates, so he destroys
As he creates, so he destroys
As he creates, so he destroys
As he creates, so he destroys

Het album heet Melancholy, ook zo toepasselijk, ik zal er eens moeten naar luisteren. Ik zet het op mijn spotify verzameling. De cover is ook mooi, ik ben over het algemeen wel fan van covers en de beeldende aesthetic van metal. Het valt me op hoe beeldend en vaak heel figuratief die zijn, is het om het in balans te brengen met de ietwat "abstracte ", of ruwheid en directheid van de muziek? Is het daarom dat de covers wat "trager" en tactieler zijn.?Misschien. Heel duidelijke sprekende liedjes lijken dan vaak een abstractere of minder sprekende cover te hebben (zie al die popsongs met als cover het gezicht van de zangstem). Hmm, hier zit wel iets in, nog niet eerder over nagedacht.

Nog een tweede liedje

https://open.spotify.com/track/1ZATnrOpGxcLhttIoUQ7WP?si=XFeC7ZePStCqHX6sEgD0_g

Ik vond het ook op yt, helaas vang ik bot op lyrics.  https://youtu.be/yUW7Mfe3sZQ
19 vieuws! gepost in maart, een echte deepcut, ga het wat liefde geven, en als jij er een woord van verstaat, laat het me zeker weten

Chronophobia zijn ook liedjes, eens zien of er daar een toffe tussen zit.

https://open.spotify.com/track/49nuqtLr9fOwcugGgjOeEr?si=ToTgCuRkRyiOK-j_iRI_Gw
yt: https://www.youtube.com/watch?v=BbyliH4NdI8

kan er mee door, maar de andere twee vind ik toch beter.

Zot dat ik niet eerder gedacht heb om die link te leggen met muziek. Het is zo simpel. Het viel weer in mijn handen door terug te gaan op mijn stappen. Ik heb er gisteren nacht nog naar geluisterd. Het heeft iets. Wel iets voor Chad denk ik, om te zingen. Het past perfect bij hem. Dit klopt gewoon. Nog een puzzelstukje. 

Goed. Ik vind ze goed. Waarom voelt metal eerst zo gênant,  en ook zo cringy om te delen? Want het menselijk, menselijk in zijn emotie (denk aan wat Juli zei). Ik had deze twee even nodig om 3 uur voorbije nacht om te beseffen dat het eigelijk nu even met mijn gezondheid niet zo goed maar wel met mijn creativiteit. Dat is pijnlijk. Mijn zelfdestructie is mijn creatie. Gevoel altruïsme en egoisme vechten met elkaar, zelfhaat en ijdelheid. Nu zie ik waarom. -Of ik zag het, dit had ik nog wat schematisch geschereven gisteren nacht en nu vandaag voel ik het iets minder. Maar ik denk dat ik het nog wel begrijp. 

Vandaag heb ik weer terug wat naar metal geluisterd, elk genre heeft zo zijn momentjes. Nu kon ik erin komen. Even een metal revival, das fijn. Interessant. Het maken van playlists bij personages is ook een goede manier om hun "vibe" vast te krijgen en maakt mij blij. Het gaat om uziek die bij hen past op narratief vlak of qua gevoel. Of misschien liedjes waar ze zelf naar zouden luisteren of zouden zingen. Kan erg inspirerent werken. Kan ook mijn appreciatie van muziekgenres iets flexiebeler maken, al zit er duidelijk wel een trentd in. Ik heb geen niet voor ieder, dat is veel te veel, momenteel 3 hoofdpersonages: Bryan, Jason, Chad. De grote Ik-vertellers van de eerste 3 delen. Die laatste die ik noemde spookt nu veel rond, de lijst kan wel toevoeging gebruiken. 

Kunstcrisis



Dat de kunstsector zich in een crisissituatie bevind, dat weten we wel ondertussen. Maar je kan de term "kunstcrisis" ook op een andere manier opvatten: kunst ontstaat uit/ in crisis situaties, of kunst is een resultaat, weergave of momentopname van of reactie op een crisissituatie. 

Ik heb wel voeling in het patroon van de crisis en kunst en heb enig sympatie voor hoe een op zij 27ste  gestorven suïcidale kunstenaar misschien meer heeft leeft dan een kunstloos 89'er van zijn oude dag geniet. Intersief leven of lang leven?
Water smaakt beter als je uitgedorst bent. Maar het gevaar voor uitdroging is groot. 

A breakthrough can break you
Soms moet je iets opnieuw breken om het juist te laten genezen

Jezelf bewusteloos slaan om te dromen

Zelfchantage, zoveel zemfchantage bij mij. Wat me gistere nog opviel toen ik me omkleedde, met de laatste energie die nog had. Mijn hoofd was al wat kouder. Ik heb heel veel last van hyperventilatie,, maar waarom? Omdat ik mezelf het niets gun om  echt te ademen. Pijnlijke ondekkingen om 3 uur snacht. Wel een doorbraak in inzicht in mezelf.  

Vanaf dat ik iets met zekerheid zeg begin ik het te contempleten ik en bots op de zelfontkenning... En ga ik terug twijfelen of mijn mening en gevoel veranderd. Als ik dan iets met twijfel uitspreek ga ik vaak merken dat het echt wel zeker is of wel echt wat ik wil of voel maar da niet durfde toe te geven.
!! Belang van iets luidop te zeggen!

Als we toch al zo poëtisch bezig zijn:

Geschreven uit duur visuele waarmening, leek futiel, maar het klopte gewoon. En nu voel ik het ook:


When i look into the windowglass at night

It looks like I have black eyes

From beating myself up


Misschiem moet de “window” weg voor meer interpetaite mogelijkheden: lookinglass of window, spiegel of venster en is “windowglass zelfs een woord? En twee keer look, even een synoniem vinden dat het ietsje beter beschrijft. En ook even rijmen op "into" ook even het tempo veranderen, niet te veel verklappen


When I stare into 

the glass at night

It looks like I have

two have black eyes

From beating myself up


Beter. Denk ik.

Bij het groepsgesprek voor atelier werd aangehaalt hoe we iets kleins gaan moeten voordragen, misschien haal ik iets uit deze blog? Een gedichtje? Ga ik dat durven? Misschien eens vragen aan mijn friends.

Weet je niet naar wat te luisteren? Aan de ordening moet nog wat gewerkt worden, dus shuffle play is het beste nu :)


 Feeling emo and flemish? Go vibe with chad

https://open.spotify.com/playlist/3Bhh3kf3l9P26PcQEPc242?si=pH_m_8YAQmqtwD8U5mdqdg

Feeling nostaligic and soft? Go vibe with Jason

https://open.spotify.com/playlist/0EOC4UWWv6w9VFNBJ7MNp8?si=uARRTvvgQwGqCHo7FrnVfA

 Feeling queer and crazy? Go vibe with Bryan

https://open.spotify.com/playlist/70b6gUZGu0lBrUCq1PNu6u?si=bikj_AiqQamyoXF0RQTsPw



Ik had vandaag wat ik zal noemen een "meta deja vu". Ik voorspel dat ik een deja vu moment zal hebben, en dan geurt dat ook, die voorspelling was een half jaar terug, vandaag kwam de deja vu uit.  Hier had ik het bij het maken van de thumbnails van de spotify logo's,Ik heb de laatste met Bryan aangepast, die was eerst met  1 gezicht, gewoon de tekening, grijs. Nu 3 (1-2-3) en plots herinnerde ik me dat ik dit al een plan was, dat ik dit niet had opgeschreven (normaal schrijf ik alles op) maar gewoon zo in mijn gedachten gepland: ik weet nog niet wat ik er mee zal doen, maar toekomstige ik zal wel iets vinden met een 3-delig plan !! En al die herinneringen en dat je je dat ging herinneren herinner je je plots en toekomst idee van verleden "jij" is plots jij en POEF.  Ik kan het niet uitleggen, het klinkt heel warrig niet zo wauw, maar het is echt een zotte ervaring, het gebeurd nu al enkele jaren.

De thumbnails: Ik maak ze door te prutsen met de Sketchbook app, ik ben geen digitale tekenaar, maar er komen wel leuke dingen uit, zeker al de filters en maskers die er in zitten. Zo krijg je dit als je een pride flag met de strepen met een masker horizontaal over één met verticale strepen zet. Ik vindt het wel een mooi lapendeken vlagje :) Hokjesdenken wordt hier niet gepromoot, maar deze hokjes keur ik wel goed. 




lapendekens, ik zie ze graag, al van toen ik heeel klein was. Als kindje sliep ik heel lang met een geruit dekentje op mijn kussen, ik zie heel graag ruitjes of "chekered" vierkantjes (Zwarte vierkant-Malevich?) en schotse ruitjes is ook een van mijn favoriete patronen., ik draag dan ook echt graag een kilt. Strepen en ruiten = Byron = :) 

... Patchwork, het past bij een tekenning waar ik een idee voor heb maar ik ben er nog niet helemaal, komt nog wel.

"queerbait - I feel like patchwork. Is that a gender?

Deze pagina's gaat nog zeker iets uit komen.

Anyways, slaaptijd.

1. wandelen
2. goed geslapen
3. (zelf) ontdekkingen

Health & gn xxx


No comments:

Post a Comment

The incoherent ramblings of a vampire - A Fictional diary entry for Anthropology of art

  The incoherent ramblings of a vampire   v   Today, 2021-2022, the things I’ve learnt in Lifetime 14   I am looking I am looking f...