Sunday, November 8, 2020

Dagblog 9 - 0101...

                                                               "wachten op Chad in binair"

Een variatie op We W888... , letterlijk "we w8" in binair.  Een beetje een parodie of pastiche op het wel gekende en erg boeiende Wachten op Godot. 

 Een beetje de stof van de vorige blogposts samengegoten in 1 werk. Heb ook zitten denken of ik een naam zou kunnen vinden of bedenken voor de fobie van countdowns, nullen en 1'en. Wanneer ik het google merk ik dat ik niet alleen ben hierin. 

 Een vrees voor countdowns.... Op Yahoo vind ik een korte maar interessante uitwisseling terug:

Q: I' ve searched the internet but cannot find a name for this... I have a fear of them. I always feel like something bad is going to happen once it reaches 0. I know... strange! But is there a scientific term for this like other phobias?

A: LOL... Me too... Like a bomb is going to go off or the world is going to end. It could be something similar to a panic attack. 
Tonight is the night! New Years' eve countdown :(
My dogs are scared too. 

Het is dan toch niet zo onrealistisch. Makkelijk te binden aan PTSD of algemene anxiety. Paniek aanvallen. Ik weet niet waarom, maar dit idee fascineert me. (toekomstige ik: je weet wel waarom)

Oprechte vraag:
 Wat zou er meer zijn: soorten fobieën of verscheidenheid aan Guinness world records?
En natuurlijk denk jij aan dat ene ding dat er geen voor niet is. Of toch... 

Misschien kunnen we het als een subcategorie plaatsen onder een bestaande vrees.

Phobia.wiki.org  Byron uit de toekomst, heyyy, iemand heeft niet gedacht om goed te dubbelchecken bij sommige van deze termen, jaaa... gênant en ironisch want het maakt me angstig, haha, snap je fobie angstig. Ehem. Wellll deze site is eerder een fanpage, er staan veel legit-angsten op en de meeste die ik bespreek hier en ik komende blogs zijn legit, vind ik ook op andere plaatsen terug maar sommige... niet... Wel, de schade valt mee. Een goede les. Even gewoon een waarschuwing om het met een korreltje zout te nemen. Grof zout. Wel nee, nu ben ik gemeen voor mezelf. Ik zal me eens een legit boek moeten aanschaffen. Het is een goede vraag: vanaf wanneer is iets een "echte fobie", het is niet omdat de term niet wetenschappelijk beschreven te vinden is dat hij niet echt is. Anders: Wel... Dit is een kunstproject, flow of consciousness en ik ben een mens... Ik heb een goed gevoel over de meeste termen die ik aankaart maar ik raad altijd aan het op te zoeken voordat je het aan iedereen verkondigd 

Die leegte, het niets of 0: oudenofobie of nilofobie. Nihil betekend niets. En dus de angst van nummer 0 of het niets. Obsessie over hoe het is als een persoon sterft, die "nietsheid" dat de dood zou zijn. Ook mogelijk de angst van dingen waar (mogelijks) niets in zit. 

Aha! 

Zij die lijden aan deze conditie zijn mogelijks bang van het nummer nul, specifiek wanneer een countdown het nummer nul bereikt, wat hen extra zorgen doet maken dat hun leven dan zal eindigen. Wat leidt tot doodsangst of thanatophobie of necrofobie! (...)

-Zou ik die Yahoo vraag beantwoorden en deze fobie voorleggen? Ook als deze 9 jaar oud is en ik er speciaal een account voor zou moeten aanmaken?

Mensen met oudenofobie kunnen ook leiden aan anxiety of paniek symptomen als misselijkheid, zweten, snelle hartslag, beven, duizeligheid en obsessieve gedachten over dood of sterven. Vaak is dit te behandelen met gedragstherapie en medicatie.

-Ik heb een account aangemaakt, maar antwoorden lukt niet.

Er is ook het bijpassende Henophobie, angst van nummer één. Of unofobie. Voornamelijk de angstige gedachten rond het maar één keer leven, "you only live once" Als mensen met deze angst iets een eerste keer doen, zullen ze het vaak een keer opnieuw doen. 

Laten we die laatste schrappen. Er lijkt voor letterlijk elk cijfer een fobie te bestaan, eens goed voor een internet deep-dive. Heeft Chad niet een tweede kans tot leven gekregen? En dingen een tweede keer willen doen, eerder niet, toch niet als het goed ging, voor de angst dat die goede eerste impressie verpest zou worden. Ook niet als het niet bepaald goed ging (suïcidaliteit) Goede zet Byron, goed aangevoeld: deze en alle talloze andere nummer angsten zijn waarschijnlijk niet zo officieel)

Weer wat algemener: arithofobie, geen zin in deze, laten we het laten wachten. Wel echt

Angst voor wachten: macrofobie, nog een angst voornamelijk door trauma aangelegd. Laten we ook dat daarbij laten, ik heb niet het gevoel dat ik daar iets in ga vinden.

Dit is terug wat interessanter: Chronofobie. 

Kort samengevat wat ik vond op verywellmind.com: 

(deze site vertrouw ik wat meer)

Chronofobie is de angst van tijd en het voorbij gaan ervan. Het moeite hebben met het voorbij gaan ervan, of het bewust zijn van diens eigen tijd. Een bekend fenomeen in de gevangenis, bij ouderen, bij palliatieve patiënten. Tijd is de vijand die leidt tot de dood.

Maar nu komt het: 

"De angst van tijd is soms ook aanwezig bij het ontstaan van een ernstig trauma, zoals een natuurramp, opvallend wanneer de dagelijkse routine erg verbroken wordt. Het is ook vrij algemeen aanwezig bij scheepswrak overlevers en andere die gevangen zitten in een hoog-anxiety situatie waar er op een gelijkwaardige wijze geen manier is om tijd bij te houden. "verkorte toekomst" (of forshortened future) is een diagnosticerend criteria van PTSD. 

Symptomen: derealisatie waar tijd lijkt te versnellen of te vertragen. Racing thoughts, vicieuze cirkel denken. Kan ook samengaan met obsessive-compulisve disorder. 

Kan leiden tot isolatie, depressie, en disordered thinking. 
Goede behandelingen zijn cognitieve gedragstherapie en hypnose therapie. Soms medicatie, maar voornamelijk therapie. 
Omdat het vaak gelinkt gaat met andere condities is het belangrijk om al de aanwezige condities te diagnosticeren. 

Dit gecombineerd met het niet willen leven in het nu, een ware hel op aarde. Doodsangst en suïcidaliteit. Niet willen kijken naar het verleden, niet kunnen kijken naar de toekomst en het nu ontwijken. Over doodangst gesproken  en 0:01  op 01/01 brrrrr. 

Existencialiteit, depressie, ptsd, trauma, anxiety, fobieën, ocd, het staat er allemaal! 
De angst dat zijn dagen geteld zijn. 
Hier is hij, Chad.
maar dan is er nog meer duisterheid zoals
suïcidaliteit, is dit tegenstrijdig met het bang zijn om te sterven? Doet het hem zijn angst ontkennen van de dood, "dood willen" als ultieme dekmantel, ultieme zelfsabotage? 
Het wordt wat donker, sorry.


Ik kon het niet laten dus, al is het niet reëel, wel goed, nu kan ik het gewoon in het Nederlands zijn.

Hier is mijn antwoord op de Yahoo vraag.


Ik weet dat ik een beetje laat ben op de party  -hopelijk geen new years eve party.
Ik stelde mijzelf de vraag. Ik ben namelijk een roman aan het schrijven over een personage dat deze angst opdoet door het plots overleden van het hoofdpersonages' ouders in een tragisch onweerongeval dat plaats vindt op nieuwjaar, net na de "één" van de countdown. 

Ik heb ook wat het internet door geploegd en heb door het idee van "aftellen, tellen, nummers -> nummer 0, nummers, tellen, aftellen -> tijd twee fobieën gevonden waaronder deze angst zou kunnen vallen. 


-chronofobie: algemeen gezien de angst van (het voorbijgaan van) tijd en de implicatie van dood daarmee. Het idee dat het niet bijhouden van tijd, geen vat erop hebben samengaat met dat er iets misloopt. 

-oudenofobie of nilonofobie: angst voor nul of niets, maar ook specifiek dat wanneer de countdown nul bereikt hun leven zal eindigen of iets ergs zou gebeuren.


Meer info op deze links, (respectively):


-https://www.verywellmind.com/what-is-the-fear-of-time-2671776

-https://phobia.wikia.org/wiki/Oudenophobia   ((het andere goeie dat ik erover terugvind is letterlijk een genius pagina over een liedje, it's something... https://genius.com/Shadow-of-intent-oudenophobia-lyrics))


De fobieën lijken een teken te zijn van iets diepgeworteld trauma, ik raad je zeker aan dit eens met een therapeut of dergelijke te bespreken.

Hopelijk ben je hiermee geholpen, en krijg je wat inzicht in je angsten.  Misschien werkt ook hulp aan de hand van zelf therapie en het zelf aanspreken alsof je tegen iemand anders praat of alsof je iemand anders bent die tegen jezelf praat, Byron -ik bedoel Anonymous.


Veel plezier met de traumaverwerking die je niet wist dat dat de jouwe was! 


groeten, 


Byron

onbehagelijk

Leeg


Ik moet toegeven, ik voel me er niet helemaal hier. 
Misschien heb ik oudenofobie en chronophobie, somnifobie, .... O nee, weet ben ik hypochonder.
:) Algemene Anxiety :) 



De gedachte dat iets tijd nodig om te genezen is ironisch genoeg beangstigend.

Misschien is het tijd om een hulpverlener te contacteren.
Bedankt voor dit inzicht, Chad. 


1: wandeling
2: school werk
3: snurkende felix en Lilla's zoomies
health & gn xxx



Tijd om te verdwijnen in de droomwereld. Waarom doet dingen moeten doen angst ervoor ontwikkelen om ze dan te ontwijken en ze erger maken, terwijl ze eigelijk niet erg waren, pure zelfsabotage.


Ja ik weet het, het is al de volgende dag...

Misschien schrijf ik om niet slaaf van de tijd te zijn, maar meester over mijn eigen microkosmos...

En toch, hier ben ik, "een dag later".


Adem. Het is oké en het komt goed. 

Gn & take care


Niet bang zijn om fouten te maken. Slaapwel.

No comments:

Post a Comment

The incoherent ramblings of a vampire - A Fictional diary entry for Anthropology of art

  The incoherent ramblings of a vampire   v   Today, 2021-2022, the things I’ve learnt in Lifetime 14   I am looking I am looking f...